NÅR MAN GÅR TIL CELLO


  1. Lysten driver værket og når lysten er der, er der uanede muligheder for hvad et barn kan lære. Derfor har vi fokus på at børnene har lyst til at gå til cello, at de har lyst til at gøre sit bedste og lære tingene på den rigtige måde. Børn vil gerne lære og lysten skabes ved øvningen derhjemme, som er en del af den daglige rutine. 
  2. Op t o m 12 års alder er forælderen med i undervisningen. Timerne bliver filmet med f eks en ipad og brugt i øvningen derhjemme. 
  3. Op til ca. 12 års alderen fungerer forælderen som barnets lærer derhjemme. 
  4. Øvningsprocessen består af tre fysiske steder:
    - Solotimen
    - Hjemmet
    - Fællestimen

    Solotimen - opdelt således:
    a) teknik - øvelser, skalaer o lign.
    b) teknik i funktion -  etuder og nodelæsning 
    c) musik - solostykker

    Her spiller man det, som man har øvet sig på. Der vises, filmes og fortælles hvad man skal øve på til næste gang.  Solotimen er i første omgang ikke et sted hvor vi øver os - øvningen foregår derhjemme. 

    Hjemmet - her øves der til solotimer, fællestimer og koncerter.

    Fællestimen - består af to dele: 
    a) gruppespil - her arbejder vi dels med det musikalske dvs. klang, intonation og frasering og dels teknik. Man spiller kun med på de stykker, man kan. 
    b) solospil - solostykke akkompagneret af klaver
  5. Der skal være opbakning fra begge forældre. Hvis forældrene er skilt, skal der øves hjemme hos begge forældre.
  6. Der er intet, der er så motiverende, som at mærke at man bliver bedre, når man øver derhjemme. Der skal være en progression

En vigtig del af Suzukimetoden er at solotimerne foregår på barnets præmisser. 

For at det skal kunne lade sig gøre, skal børnene komme velforberedte til timerne. Erfaring viser at velforberedte børn giver glade, fokuserede og interesserede børn.

Sørg for at børnene kender reglerne, når de møder op til sin allerførste cellotime.